Umjetnina tjedna – Zlatko Prica: Čekanje plodova
Autor: Zlatko Prica
Naziv predmeta: litografija
Naslov: Čekanje plodova
Datacija: 1958. godina
Država nastanka: Hrvatska
Tehnika/ materijal: litografija u boji, papir
Dimenzije (visina x širina): 260 x 425 mm / 3500 x 500 mm
Signatura: donji lijevi kut: 91/200, donji desni kut: Prica 58
Inventarna oznaka: MGK 7201/7
Umjetnik i akademik Zlatko Prica rođenje rođen je 26. lipnja 1916. godine u Pečuhu. Nakon završenog prvog razreda osnovne škole 1922. godine seli s roditeljima u Zagreb gdje se školuje. Diplomirao je 1940. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, uz profesore Krstu Hegedušića, Omera Mujadžića i Ljubu Babića. Odmah po diplomiranju, 1941. godine, održao je vrlo zapaženu prvu samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu. Uoči rata Prica je uhapšen i interniran u logor Danica kraj Koprivnice. Tada je začeta, u nizu crteža, grafička mapa “Ljudi iz logora Danica” (1947. godine). Godine 1943. odlazi na Žumberak u partizane. Sljedeće godine Prica zajedno sa slikarom Edom Murtićem izrađuje ekspresivne litografije ilustrirajući poemu “Jama” Ivana Gorana Kovačića. Godine 1948. ostvaruje ranije dobivenom stipendijom putovanje u Pariz; 1952. odlazi u Indiju, a 1954. u Brazil. Za boravka u Indiji oduševio se freskama iz Ajante, napušta akademsku stečevinu tonskog slikanja i prostornog iluzionizma. Pročišćeniji odnos ritma i prostora te stilizacija začetak su Pricina autentičnog stila: počevši od Samoborskog ciklusa (1953. – 1957.), potom Plodova zemlje, Ljudi i plodova (1957. – 1969.) i Anatomija prirode (1969. – 1971.) do Tarskog ciklusa (1971. – 1992.). Opus završava Opatijskim kišobranima i ciklusom Žena (od 1992. – 2003.). Umro je u Rijeci, 7. ožujka 2003. godine.
Zlatko Prica majstor je iznimna umijeća jedan i od najosebujnijih, najvažnijih i najpoznatijih hrvatskih slikara druge polovice prošloga stoljeća. Uvelike ga je inspirirao pejzaž u kojem su uvijek prisutne ljudske figure intenzivnog kolorita i naglašene simbolike. Iako je izrastao iz kruga takozvane šarene zagrebačke umjetničke škole zbog kolorita koji je karakterističan u umjetničkom izričaju, kritika (osobito ona zagrebačka) često nije imala razumijevanja za njegove stvaralačke postupke, ali joj Prica nije podilazio, već se odupirao trendovima ustrajući na svom izabranom slikarskom putu koji su podjednako obilježili specifičan kolorit i jasne linije crteža – likovnog jezika od kojeg nikad nije odustao.
Izvor: Zlatko Prica: Čekanje plodova – Muzej grada Koprivnice (muzej-koprivnica.hr)
