Umjetnina tjedna: Kraljević Marko na konju
Autor: Antun Augustinčić (1900. – 1979.)
Naslov predmeta: Mali konjanik – skica za spomenik Kraljeviću Marku – Kraljević Marko na konju
Naziv predmeta: skulptura skica; maketa
Materijal izrade: patinirani gips
Tehnika izrade: modeliranje
Država nastanka: ex Jugoslavija; SFRJ
Mjesto nastanka: Zagreb
Stilsko razdoblje: poslijeratno razdoblje
Godina nastanka: 1935.
Mjere (mm): visina 270
Naziv zbirke: Zbirka Ivana Sabolića
Opis predmeta: MOTIV KONJA I KONJANIKA u hrvatskoj skulpturi 20. stoljeća u formalnom i sadržajnom smislu dio su tradicije modernog i suvremenog kiparstva u kojem su Augustinčić i Sabolić istaknuti predstavnici. Odnosi čovjeka i konja u njihovim javnim skulpturama, a posebno u skicama i maketama malog formata bilježe minuciozne detalje odnosa čovjeka i konja, od ratnika i kraljeva do junaka i seljaka. Mala i naoko efemerna skica konja i konjanika primjer je ovlaš modelirane ideje koju je Augustinčić 1935. godine razradio u nekoliko inačica.
O autoru: Antun Augustinčić (1900. -1979.) jedan je od najznačajnijih poslijeratnih hrvatskih kipara i likovnih pedagoga 20. stoljeća. Rođen u Klanjcu 4. svibnja 1900. godine, već je 1918. u Zagrebu započeo studij kiparstva kod profesora Rudolfa Valdeca i Roberta Frangeša Mihanovića, da bi 1924. godine diplomirao kod Ivana Meštrovića. Kao stipendist francuske vlade od 1924. – 1926. godine studira u Pariz te izlaže u salonu francuskih umjetnika i Salonu nezavisnih. J4edan je od utemeljitelja likovne grupe Zemlja s kojom izlaže 1929. i 1932. godine, a 1933. istupa radi idejni razmimoilaženja. Od 1946. godine živi i radi u Zagrebu kao profesor kiparstva na Akademiji likovnih umjetnosti, na kojoj od 1949. godine vodi Majstorsku kiparsku radionicu u kojoj su se usavršavali brojni hrvatski kipari, između ostalih i Ivan Sabolić koji mu asistira na realizaciji niza javnih spomenika. Povezanost majstora i učenika ubrzo je nadrasla strogo profesionalni odnos, a mentorstvo se razvilo u prijateljstvo koje je trajalo sve do Augustinčićeve smrti 1979. godine.
Kulturno-povijesni okvir: Ivan Sabolić je osim dugogodišnje suradnje na javnim spomenicima, po uzoru na Galeriju Antuna Augustinčića otvorenu u Klanjcu 1976. godine, već iduće godine započeo planirati osnivanje vlastite Galerije kipova u rodnom Peterancu. Zahvaljujući dugogodišnjoj suradnji i organizacijskoj potpori Muzeja grada Koprivnice, pedesetih godina dr. Leandera Brozovića (podizanje skulpture Izvidnica na središnjem gradskom trgu 1955. godine) te šezdesetih godina prof. Franje Horvatića (podizanje javne skulpture Podravke u ulici Ante Starčevića 1967. godine), Sabolić i Horvatić već 1977. godine u dogovoru s tadašnjom Skupštinom općine Koprivnica obilaze Kapetaniju u Peterancu i planiraju obnovu objekta i muzejsku koncepciju buduće galerije kipova. Zahvaljujući tadašnjem direktoru muzeja prof. Franji Horvatiću i kustosu Josipu Fluksiju, akademskom kiparu i učeniku Ivana Sabolića na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, kao dio postava planira se i njegova osobna kolekcija umjetničkih predmeta među kojima se već na prvom Hovatićevom popisu našla mala konjanička maketa Antuna Augustinčića koju je Sabolić držao na stolu u svom radnom kabinetu. Mala gipsana maketa Augustinčićevog Konjanika ostavinskom je raspravom iz 1986. godine došla u posjed Muzeja grada Koprivnice. U Zbirci Galerije Augustinčić u Klancu pod brojem GA-66 i GA-198 nalaze još dva gipsana odljeva makete koja su za razliku od crno obojenog koprivničkog, patinirana u smeđim tonovima.
Izvor: Kraljević Marko na konju – Muzej grada Koprivnice (muzej-koprivnica.hr)