Umjetnina tjedna – Stjepan Đukin: Vinogradi

Autor: Stjepan Đukin
Naziv predmeta: slika
Naslov: Vinogradi
Datacija: 2015. godina
Država nastanka: Hrvatska
Grad nastanka: Molve
Tehnika / materijal: ulje / staklo
Dimenzije (visina x širina): 300 x 400 mm
Signatura: donji desni kut SĐUKIN -2015-
Naziv zbirke: Zbirka naivne umjetnosti
Inventarna oznaka: MGK-HLB-542

Ovog tjedna prisjećamo se prerano preminulog naivnog slikara Stjepana Đukina koji nas je nenadano napustio 5. ožujka ove godine. Stjepan Đukin rođen je 1955. godine te je u rodnim Molvama boravio čitav život. Slikanjem se bavio od 1971. godine, a na skupnim izložbama sudjelovao je od 1973. godine, često kao član Molvarskog likovnog kruga. Izlagao je na 350 skupnih i 11 samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Rado se odazivao svakom pozivu za izlaganje pa je krajem prošle godine predstavljen i na našoj interdisciplinarnoj izložbi Kruh naš svagdašnji, dok je slika koju danas predstavljamo akvizirana u fundus Zbirke naivne umjetnosti povodom prikupljanja radova recentnih autora 3. i 4. generacije Hlebinske škole 2014. godine, uz izložbu Kontinuitet i varijacije Hlebinske škole održanu u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama 21. 3. – 15. 4. 2015. godine.

Mada po prirodi iznimno samozatajan i tih, u slike unosi mnoštvo živosti i vedrine. Kroz život je kročio, kao i kroz svoje kompozicije – polako, ali sigurno. Kompozicija Vinogradara gradi se od 4 horizontalna plana s jasnom gradacijom od zgusnute narativnosti prema čistoći oblika, od naglašene figurativnosti do apstrahiranih znakova. Prvi plan donosi tipični prizor jesenskog dana u vinogradu ogrnutog u topli kolorit baziran na jakim komplementarnim kontrastima ljubičaste i žute, s ponekim akcentom zagasito narančaste i plave ili crvene i zelene u popratnoj arhitekturi ili livadnom prostranstvu pozadinskog plana. Iako se nizanjem planova uspješno gradi perspektiva, dojam bliskog i dalekog, kao i osvijetljenog i zasjenjenog postiže se nijansiranjem tonova boja. Figuracija je uglavnom građena od ploha različitih veličina, tako da se čak ni lica ne diferenciraju već svode na apstrahirane forme bez individualizacije. Iako je ovo vjerojatno nenamjeran, ne-intuitivan moment, temeljen na jednostavnosti tehničke izvedbe, ipak uspješno povezuje prednji i pozadinski plan ispunjen apstraktnim formama i plohama. Izuzetak nizanja ploha čini prikaz drveta kojim linijski element dominira, no već u lišću i okolnom busenju on se uspješno pretapa u zaobljene forme koje će u narednim planovima prerasti u kružne „grozdove“ grmlja uz kuće.

Već i ova umjetnina pokazuje vještinu i lakoću stvaranja Stjepana Đukina usidrenu u tradiciji Hlebinske škole s naznakom diferencijacije osobnog stila kojeg nastavlja i brat Martin. Stjepanu zahvaljujemo na svemu što nam je ostavio u nasljeđe i sjećamo ga se s velikom toplinom i blagošću.

Izvor: Stjepan Đukin: Vinogradi – Muzej grada Koprivnice (muzej-koprivnica.hr)

Skip to content