Umjetnina tjedna – Pero Topljak: Proštenje

Autor: Pero Topljak
Naziv predmeta: crtež
Naslov: Proštenje
Datacija: 1972. godina
Mjesto nastanka: Đurđevac
Država nastanka: Hrvatska
Tehnika/ materijal: tuš/papir
Dimenzije (visina x širina): 700 x 1000 mm
Signatura: donji desni kut Pero Topljak / 1972.
Naziv zbirke:Zbirka naivne umjetnosti
Inventarna oznaka:
MGK-HLB-706

PERO TOPLJAK (8. 1. 1948., Đurđevac) od 1956. do 1963. godine pohađa osnovnu školu kada uz pomoć nastavnika Ante Perokovića nastaju prvi crteži. U narednim godinama susreće se sa đurđevačkim slikarom i kiparom Ivanom Tomerlinom, čijim savjetima i potporom nastaju prve slike na platnu i staklu. Godine 1966. boravi u Zagrebu i posjećuje majstorsku radionicu Krste Hegedušića s kojim često kontaktira. Potom upoznaje i Ivana Lackovića s kojim se često druži u vrijeme vojničkih dana. Po povratku slika između poljodjelskih poslova, a 1972. godine objavljuje mapu crteža suradnji s Vladimirom Crnkovićem koji uskoro objavljuje i manju monografiju. Izlagao na više od 200 skupnih izložbi u zemlji i svijetu. Živi i radi u Đurđevcu.

Poznanstvo s Hegedušićem, a posebno Lackovićem očito je ostavilo traga na mladog Peru Topljaka pa prvi ozbiljniji crteži nastaju krajem 1960-ih godina, a u sljedećem desetljeću njegov se stil u potpunosti isprofilirao uz savjete, prijateljsku potporu i kritičko usmjeravanje Vladimira Crnkovića (koji o ovim crtežima ubrzo objavljuje i monografiju). U gotovo pola stoljeća stvaralaštva u žiži interesa uvijek ostaje ista tematika – ljudi i Podravina uz, za autora uvijek karakteristično, mnoštvo likova što ne iznenađuje ako znamo da se gotovo uvijek radi o prikazivanju velikih okupljanja, bila vesele (maškare, sajmovi, proštenja…) ili tmurnije atmosfere (pogrebi). Proštenje dokazuje kako već početkom 1970-ih nastaju kvalitetni crteži jasne osobne profilacije. Usvajanjem ustaljenih kompozicijskih načela Ivana Generalića u prikazu krajolika – podjelom slike u tri plana – Topljakovi crteži dobivaju novu živost i dinamiku mnoštvom likova. Iako se na prvi pogled čini kako se radi o horizontalnom nizanju likova koje upotpunjuju vertikale križeva, drveća ili plastova sijena, zapravo je riječ o grupacijama kružno raspoređenih figura, od kojih svaka skupina prezentira određenu radnju. Radnju koju možemo ukalupiti u vremenski slijed i unutar jednog prikaza pratiti mikrokozmos prikazan u formi koja podsjeća na strip olabavljene forme – bez zasebnih odjeljaka, narativnost u radovima teče besprekidno. Kako bi što jasnije i bolje obuhvatio priču koju želi ispričati promatraču, autor sebe stavlja u poziciju tzv. sveznajućeg pripovjedača, izmještenog iz same fabule u povišeno očište, nadomak ptičje perspektive. U radovima iz ove kolekcije likovi su diferencirani izrazima lica iako je ona vrlo slaba te će u kasnijim radovima dovesti do univerzalnih likova bez lične razrade ili psihološke karakterizacije.

Ovi crteži dio su bogate donacije iz privatne kolekcije dr. Hrvoja Neimarevića pristigle u muzejsku zbirku 2015. godine.

Izvor: http://www.muzej-koprivnica.hr/umjetnina/

Skip to content