Umjetnina tjedna – Mato Celestin Medović: Muški akt
Autor: Mato Celestin Medović
Naslov predmeta: Muški akt
Naziv predmeta: crtež
Materijal izrade: papir, kreda
Tehnika izrade: crtež
Država nastanka: Hrvatska
Mjesto nastanka: Zagreb
Godina nastanka: 1890.
Mjere (mm): 345 x 253 mm
Naziv zbirke: Zbirka Galerije Koprivnica
Inv. broj: MGK 3088
Mato Celestin Medović, kako se navodi u izvorima, bio je jedan od sinova težačke obitelji s Pelješca. Rođen je 1857. godine u Kuni gdje se obrazovao u franjevačkom samostanu i živio do 1868. kad odlazi u samostan Male braće u Dubrovniku. U tom je samostanu položio zavjet i počeo se baviti crtanjem i slikanjem. Nakon toga odlazi u Italiju, školovao se u Rimu, tamo je naučio fresko tehniku, raste njegova želja za formalnim umjetničkim obrazovanjem, ali mu nije bilo dozvoljeno da upiše državnu Akademiju jer se tamo radilo po stvarnim modelima. Zbog toga napušta Rim. Nalazi nove učitelje i probija se u umjetničkim krugovima. Odlazi u Firencu gdje radi freske, ulja, a okušao se i u grafičkim tehnikama te je 1886. godine prihvatio poziv da se vrati u Dubrovnik. Slikao je u mnogim javnim prostorima, a bavio se i portretistikom te na poziv Franje Račkog ima manju izložbu u Strossmayerovoj galeriji. Godinu dana kasnije odlazi u Munchen na Akademie der Bildenden Kunste. Tijekom šest semestara nekoliko je puta nagrađivan, a neke od slika nastale u tom razdoblju smatraju se ključnima za njegov rad. Vraća se u domovinu – ovaj put u Zagreb. Tu je boravio godinama do povratka na rodni Pelješac. Do 1918. godine napravio je brojne oltarne pale, freske i portrete prema narudžbi, zadnju izložbu imao je 1914. godine u Opatiji, a pet godina kasnije osnovan je umjetnički razred HAZU (JAZU) čiji je počasni član bio i Medović. Umro je godinu dana kasnije u bolnici u Sarajevu, a pokopan je na Pelješcu u Kuni gdje je i rođen.
Inspiriran ljepotom ljudskog lika, njegovim oblicima, energijom i pokretom – vidljivim vanjskim i (ne)vidljivim unutarnjim u Aktu Medović dolazi u vezu i sa samim sobom. Čovjek je prema najčešćim interpretacijama sastavljen od tijela, duha, uma i ega. Iako je bio redovnik i religija je često glavna tema Medovićeve umjetnosti, ljudsko je tijelo znao prikazati s dosta detalja, senzualnosti i raskoši upisujući u njega i vrstu duha, dajući naznake uma i ega. Muškarac kratke kose s brkovima opuštenog držanja u tijelu je prikazan enface dok glava prikazana u profilu. Kreda i inače dozvoljava brzi rad i pomalo slikarski pristup skici tako su i ovdje kratke i brze linije korištene kako bi se sjenama oblikovalo tijelo i naglasila dramatičnost lica. Često su jednostavne teme i tehnike najmoćnije što potvrđuje i ovaj Akt u kojem je minimalnističkim pristupom postignut maksimalan efekt, maksimalna ekspresija suptilnog karaktera. Medović Aktu daje izrazitu ljudskost i ljepotu, dignitet i privlačnost, a to je u ovom radu možda i njegova najbolja kvaliteta.
Izvor: Mato Celestin Medović: Muški akt – Muzej grada Koprivnice (muzej-koprivnica.hr)