Umjetnina tjedna – Bara Mustafa: Hlebinska narodna nošnja
Autor: Bara Mustafa
Naziv predmeta: skulptura
Naslov: Hlebinska narodna nošnja
Mjesto nastanka: Hlebine
Datacija: 1974. godina
Tehnika / materijal: rezbareno / drvo
Dimenzije (visina x širina): 2100 x 620 x 600 mm
Naziv zbirke: Zbirka naivne umjetnosti
Inventarna oznaka: MGK-HLB-144
Bara Mustafa (17. 2. 1935. Hlebine) kiparstvom se bavi od 1970. godine. Prvi put izlaže na izložbi „Žene“ [u naivi] 1970. godine u Hlebinama, a već 1973. sudjeluje na međunarodnoj izložbi NAIVI 73 u Zagrebu. Izlagala je na skupnim izložbama u Hlebinama, Samoboru, Zagrebu, Ljubljani, Svetozarevu, Iloku, Valpovu, Brođancima, Vukovaru, Osijeku, Bremenu. Stvaralaštvo je predstavila samostalnom izložbom 2016. godine u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama. Živi i stvara u Hlebinama.
Premda je Galerija naivne umjetnosti u Hlebinama još zatvorena radi građevinskih radova, Park skulptura ispred zgrade uvijek je otvoren za razgledavanje. Park je formiran 1974. godine zahvaljujući donacijama autora nakon brojnih likovnih kolonija održanih tijekom 1970-ih godina i kasnije. Na tim kolonijama sudjelovala je i nekolicina umjetnica što svjedoči o stvaralačkom žaru i neovisnosti žena prije gotovo 50 godina koje su unatoč prevladavajuće patrijarhalnom društvu hrabro slijedile svoj put i poziv.
Bara Mustafa najstarija je živuća kiparica hrvatske naivne umjetnosti, pripadnica druge generacije Hlebinske škole. Kao žena okupirana je drugačijim temama koje se reflektiraju u formiranju opusa podijeljenom u nekoliko tematskih cjelina. Muškarci se prikazuju uglavnom pri određenim poslovima ili u trenucima zabave, dok su religiozni motivi prilika za smiraj i intimističku introspekciju uglavnom ženskih likova kojima posvećuje najviše pažnje, prikazima ženskog života od mladenaštva, vjenčanja, majčinstva pa sve do starosti.
Hlebinska narodna nošnja primjer je takve skulpture prikazom žene u prepoznatljivoj odjevnoj kombinaciji. Skulptura je samostojeća, obrađena sa svih strana, statična, a načinom obrade plošna se tek reljefnim istacima u detaljima obrade – florealnim motivima. Pritom više pažnje posvećivati razradi odjeće – različitim načinima rezbarenja linija i njihova usmjerenja te iskucavanja točkastih elemenata – čime dobiva raznolike strukture koje ritmiziraju prikaz. Žena u hlebinskoj narodnoj nošnji jedan je od najljepših primjera koji otkriva bogatstvo raznolikih tekstura – gornji dio trupa i lice, tj. kosa ujednačeni su u linijskom rezbarenju, dok je donji dio skulpture razigran cvjetnim i točkastim elementima ritmiziranim valovitim završetkom u obradi suknje. Pomalo zbita i kruta simetrična kompozicija dinamizirana je blagim otklonom u stranu čime postiže odmak od karakteristične statičnosti i prividne mirnoće skulpture. Izraženu vertikalu skulpture presijeca „središnja“ horizontala pojasa nošnje, naglašena ornamentima i položajem šaka.
Izvor: Bara Mustafa: Hlebinska narodna nošnja – Muzej grada Koprivnice (muzej-koprivnica.hr)
