10 godina FIUK-a – Točke komunikacije

Udruga za promicanje kulture i umjetnosti Mamuze djeluje u Koprivnici od 2013. godine, a bavi se različitim kulturnim, umjetničkim i edukativnim aktivnostima u funkciji razvoja nezavisne scene i poboljšanja kulturno-umjetničkih sadržaja u gradu i široj okolici. Kulturni programi koje Mamuze provode u prezentirani su i besplatno dostupni javnosti, a kroz godine su ostvarene brojne suradnje s pojedincima, kolektivima, srodnim organizacijama i institucijama.

Udruga Mamuze od 2014. godine do 2023. godine organizirala je Festival izvedbenih umjetnosti i kazališta – FIUK. Festival je trodnevna kulturna manifestacija čija je glavna zadaća prezentirati suvremene i nekonvencionalne umjetničke forme iz područja izvedbenih umjetnosti. Svake godine okupio je pedeset do sedamdeset umjetnika iz različitih područja izvedbenih umjetnosti: redatelje, glumce, performere i glazbenike. Izvedbe su se odvijale na raznim lokacijama u javnom prostoru grada, čime se otvorila mogućnost istraživanja arhitektonski i urbanistički definiranog prostora te privremene izmjene njegovog značenja i namjene.

TOČKE KOMUNIKACIJE

Mamuze su od početka svojeg djelovanja vođene mišlju da razvoj nezavisne kulturne scene mora biti rad sa zajednicom i za zajednicu jer jedino takav razvoj ima smisla za pojedinca, ali i za društvo. Nakon što je amatersku predstavu Krležin ljubavni kviz, nastalu i prikazanu u organizaciji udruge, posjetilo dvjestotinjak ljudi – unatoč tome što je održana na parkiralištu iza Kulturno kreativnog centra Pixel, bez prostora za probe, bez adekvatne rasvjete ili bilo kojeg drugog komada opreme i sa brdom rasparenih posuđenih stolica za publiku – jedini mogući odgovor na takvu volju naše „sklepane“ glumačke skupine i volontera i na takav interes publike bio je Festival izvedbenih umjetnosti i kazališta – FIUK.

Nadahnut kulturom mladih (Simetrale, (IZ)LOK, Vruća juha), amaterskom kazališnom scenom (Gradsko amatersko kazalište, Kazalište Crne šume) i općenito koprivničkom nezavisnom scenom od 1980-ih do danas koja tradicionalno ima izrazito jak puls, a pokrenut željom da umjetnost bude dostupna svima, neelitistička, reakcionarna i lako opipljiva prosječnom Čovjeku (namjerno ne Korisniku), prvi FIUK održan je 2014. godine.

Festival se održava krajem ljeta i u tri dana okuplja amaterska kazališta, samostalne umjetnike, glazbenike, organizacije nezavisne kulture te udruge koje se bave promicanjem izvedbenih umjetnosti čije su izvedbe suvremene i nekonvencionalne, eksperimentalne i kombiniranih medija. Izvedbe su to koje su u neposrednom odnosu s publikom – ponekad doslovno jer su interaktivne, a uvijek u prenesenom značenju, ako uzmemo u obzir da akteri nezavisne scene razvijaju svoje programe odmah i sada kao reakciju na pojave i zbivanja u društvu jer tipično imaju više slobode i autonomije od institucionalne kulture.

Pa iako sadržajno heterogen – i vrstom i temom izvedbi – cjelokupni program FIUK-a ima zajedničku nit: izvedbe se smještaju u javne prostore (tržnica, gradski park, šetališta i ulice), zatim na lokacije koje su povijesno važne za grad (Muzej grada Koprivnice, dvorište Domoljuba, sinagoga, bivša vojarna) ali i lokacije koje su važne za povijest i/ili aktualna zbivanja nezavisne scene Koprivnice (Forum udruga nezavisne kulture, AK galerija, KKC Pixel, MMC Kugla). Time se grad pretvara u umjetničku kulisu, takav kakvog ga zateknemo u danom trenutku uz eventualne manje intervencije postavljanjem mobilne pozornice i rasvjete, a publici se otvara mogućnost istraživanja arhitektonski i urbanistički definiranog prostora te privremene izmjene njegovog značenja i namjene.

Posebna pažnja posvećuje se i dizajnu kojem je na ovom festivalu funkcionalna uloga najavljivanja skoro pa sporedna, a ona glavna ima viši cilj: poslati poruku (o) našoj zajednici. Ponekad je ona jednostavno opisna, a često kritična. Tijekom godina na FIUK-u su radila tri dizajnera, a analogije su bile razne: Vegeta kao začin za jelo i FIUK kao začin za koprivničku kulturu; narodna nošnja kao odrednica identiteta i volonteri FIUK-a kao malo pleme; crvene crte kao granice i FIUK kao onaj koji ih prelazi… Sve to (barem u prvim godinama) prate i instalacije postavljene na lokacije na kojima se festival održava, a plakati, brošure s programom, majice i bedževi ručno su dorađeni sprejevima i akrilima pomoću šablona – manje je važno da je to bio način uštede, a više da su se tako okupljali i povezivali volonteri koji su ‘naštancane’ materijale i raznosili po gradu.

Najbitniji pokretači FIUK-a jesu upravo volonteri. Festival svake godine okuplja njih tridesetak – neobičnih radnika od kojih su neki samo protutnjali kroz grad tijekom studija, a neki ispratili FIUK od prve do desete godine njegova postojanja, mijenjajući uloge i pozicije. Retrospektivno, FIUK gledamo kao proces neformalne edukacije mladih o suvremenim umjetničkim praksama, a kroz njihovu direktnu uključenost u organizaciju festivala i kao mjesto odgoja novog naraštaja kulturnih djelatnika i nositelja nezavisne umjetničke scene u gradu Koprivnici.

Festival je tijekom 10 godina na 20 lokacija ugostio više od 100 programa: predstava, performansa, koncerata, plesnih izvedbi, izložbi, predstavljanja knjiga, video i site specific instalacija. FIUK je grad pretvorio u scenografiju i točke komunikacije, podsjećajući nas da su javni prostori zajednički, promatrajući ih iz novog  kuta. Postavio je predstave, ples i glazbu na obična mjesta pored kojih inače prolazimo, u svakodnevni život iz kojeg umjetnička djela crpe inspiraciju, bez ikakvih predrasuda prema publici i uz slobodan upad omogućio je umjetnost dostupnu svima. Posjećivali su ga i slučajni prolaznici i putnici namjernici i, kako se kaže, ciljana publika. Publika, izvođači, volonteri, organizatori – svi smo mi bili dio zajedničkog teatra. Svi smo bili dio asfalta i livada koje život znače.

Tekst: Andreja Salajec

Naslovna fotografija: Kristina Ogrinec – Volonterke ispred Sinagoge, 2014.

DADAnti “Moja žena voli moju mamu, moja mama voli moju ženu”, KKC Pixel, 2014, Foto by Ema Matica
Veno Mušinović i Mokre gljive “Balade Petrice Kerempuha”, Sinagoga, 2014,
Foto by Tina Antolić
Selma Mehić “Krležina Saloma”, Muzej grada Koprivnice, 2015, Foto by Marko Posavec
Instalacije ispred muzeja, 2015, Foto by Andrija Večenaj
Volonteri s plakatima, 2017, Foto by Bojan Koštić
Volonterke, Sinagoga, 2017, Foto by Petra Travinić
Saša Živković “Sistemska mandala no.5”, Sinagoga, 2017, Foto by Petra Travinić
Marin Renić “Transition-Emotion”, KKC Pixel, 2018,
Foto by Petra Travinić
Kristina Marić “Tragovi”, Sinagoga, 2018, Foto by Petra Travinić
Volonteri boje plakate, KKC Pixel, 2018, Foto by Bojan Koštić
Magickal Wow Band, MMC Kugla, 2018, Foto by Teodora Lukavski
Iva Korbar “Mjesečevo sanjarenje”, AK galerija, 2019, Foto by Petra Travinić
KunstTeatar i KUFER “Dobar, loš, mrtav”, Kampus (bivša vojna menza), 2019, Foto by Petra Travinić
Švadra “Ne čujem te, mrak je”, raskrižje Starčevićeve i Basaričekove, 2020, Foto by Teodora Lukavski
Project FemArt “Za što smo mi, zapravo, krive”, Muzej grada Koprivnice, 2020, Foto by Teodora Lukavski
Siniša Labrović “Nebo je nisko, ali nedostižno”, Kampus, 2021,
Foto by Petra Travinić
Plesni centar TALA_A “Solo together”, Kampus, 2021, Foto by Petra Travinić
Andrej Zbašnik “Poštar”, gradska tržnica, 2022, Foto by Petra Travinić
Tricycle Trauma “Uzemljenje”, Muzej grada Koprivnice, 2023,
Foto by Teodora Lukavski
Skip to content